Menu

A mesterséges édesítőszert használók nagyobb valószínűséggel lesznek elhízottak?

Marketing az is, ha van, az is, ha nincs 

Mára már “vastag betűvel” tüntetik fel egyes termékeken, ha hozzáadott mesterséges édesítőszert nem tartalmaznak. Máshol éppen a termék előnye, ha cukor helyett édesítőszer óv minket a felesleges kalóriabeviteltől.
Az ellentmondás még a tudományos világban is megfigyelhető. Az Amerikai Szív Egyesület (AHA) és az Amerikai Diabétesz Egyesület (ADA) kiadványában ugyan felhívja a figyelmet arra, hogy további megfigyelések lennének szükségesek, tulajdonképpen mégis “óvatosan bólint” a mesterséges édesítők használatára. Óvatosan használva csökkentheti az energiabevitelt, így segítve a testsúlycsökkenést vagy a testsúlykontrollt – olvashatjuk a két kiemelkedő egyesület összefoglalójában.
Az ellentmondás megtalálható, hiszen számos megfigyelés viszont meglehetősen rossz fényben tünteti fel a mesterséges édesítőszereket.

Egyre kevésbé tűnik édesnek az élet – romló ízérzékelés 

 Az ellentmondásnak a Harvard egészségügyi blogja járt utána Dr. David Ludwig segítségével. A Harvarddal együttműködő Bostoni Gyermekkórház szakértője élénk érdeklődést mutatott a mesterséges édesítőszerek világa iránt, ám amit tapasztalt, az inkább aggasztani kezdte.

A mesterséges édesítőszerek jelentősen potensebbek a cukornál vagy a fruktóz szirupnál, mármint ami az édes ízeket jelenti. A édességet érzékelő receptoraink túlingerlése a hiperintenzív édesítőszerekkel akár csökkentheti érzékenységünket a komplexebb ízek esetében – mondja Dr. David Ludwig. Ha ez valóban így van, akkor a mesterséges édesítőszereket rendszeresen használók egyre kevésbé találják édesnek mondjuk a gyümölcsöket, a nem édes ételeket, például a zöldségeket pedig kevésbé részesítik előnyben. Magyarán szólva az étkezés a tápanyagban gazdag ételektől eltolódik az “üres”, de intenzív ízű ételek felé.

Az elhízás valószínűsége kétszer magasabb? 

A Harvard blogot olvasva az a benyomásunk, hogy a fenti eszmefuttatás nem több, mint feltételezés. De itt van rögtön a San Antonio Szív Tanulmány névre keresztelt megfigyeléssorozat, mely kimutatta: azok, akik hetente 21-szer diétás üdítőt fogyasztanak el, kétszer nagyobb valószínűséggel lesznek elhízottak, mint azok, akik nem fogyasztanak efféle diétás terméket.

Ha az ember bolondot édesít magából 

A statisztikai adatokat sem árt óvatosan kezelnünk. Ha egy delikvens étrendjében heti minimum 21 diétás üdítőt találunk, akkor egyéb speciális étkezési tulajdonságokat is hozzáképzelhetünk.

Kapaszkodót éppen Dr. Ludwigtól kapunk. Legtöbb esetben a valóság összetettebb annál, minthogy azt mondhatnánk: aki diétás üdítőt iszik, az szinte menekül a cukortól. Nem, a valóság sokszor nem így áll, ugyanis az édesítőszerek használói az itt-ott elkövetett garázdaságot igyekeznek édesítőszerekkel behozni. Képzeljünk el egy asztalt, rajta diétás üdítő, meg egy kövér sütemény! Vagy éppen kávé édesítőszerrel, s a csészére támasztott nutellás croissant-nal. Azért ilyen látkép létezik, nem igaz?
Még a mesterséges édesítőszerekre bólintó két szervezet (ADA és AHA) is megjegyzi: az előnyöket nem élvezhetjük, ha más forrásból éppen megemeljük kalóriabevitelünket.

Kokainfüggőségnél is erősebb ragaszkodás 

Mintha egyértelmű válasz még mindig nem született volna mesterséges édesítőszer ügyben, hiszen a felhozott vádak nem egészen egyértelműek. Ez talán nem mondható el egy meglehetősen furcsa állatkísérlet során született “vádról”. Kokainfüggő, vagy mondjuk ki: kokainfüggővé tett patkányokat választási lehetőség elé tettek a lelkes tudósok, így az állatok választhattak, miszerint vagy intravénás kokaint kapnak, vagy szaharint rágcsálhatnak. A többség bizony szaharint rágcsált. A tanulmány ijesztő minden viszonylatában.

Vissza a cukorhoz? 

– teszi fel a kérdést a Harvard blog írója, Holly Strawbridge. Ő inkább majd az almát és a vizet választja, mert hát a cukor nagy mennyiségben mégiscsak megdobja a vércukorszintet, az inzulinszintet, növeli a gyulladásos folyamatok kialakulásának lehetőségét, a szabadgyökök felszabadulását. Végül pedig növeli a diabétesz, a szív- és érrendszeri megbetegedések és egyéb krónikus megbetegedések számát.
Bár az alma-víz étrend nem biztos, hogy sokat dobna az egészségünkön, pláne fizikai aktivitásunkon, a kiegyensúlyozott étrend viszont annál inkább, még akkor is, ha lecsúszik közben néhány diétás szörp.

Forrás: health.harvard  ahajournals.org


2020. október
h K s c p s v
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031