Menu

Az aktív gyermek étrendje

Statisztikák szerint a mai gyermekek legalább 20%-a elhízottnak tekinthető. A gyerekek igényeit hatékonyan kielégítő rendszeres testmozgás mellett, a legnagyobb hangsúlyt az elhízás elleni harcban a kiegyensúlyozott étrend kell, hogy jelentse… hiszen ezzel járulhatunk leginkább hozzá a jövő felnőtteinek egészséges szellemi, és testi fejlődéséhez.

A napi szinten végzett legalább egy órás intenzív testmozgás, melyhez a gyermek életkori szintjéhez igazodó fizikai terhelés is hozzájárul, kifejezetten előnyös hatással lehet a mozgásszabályozás kialakításában. Tehát ez is bizonyítja, hogy az izomzat és a csontok optimális erősödéséhez elengedhetetlen a sport már fiatal korban is.

Egy sportoló pedig nem teheti meg, hogy ne figyeljen oda táplálkozására!

Mivel a főszerep ilyenkor kétségtelenül még a szülőkre hárul, nem árt, ha tisztában vagyunk azzal, mire lehet szüksége egy fizikailag igenis aktív kisgyermeknek, a lehető legdinamikusabb fejlődéshez.

A gyerekek szervezete is ugyanúgy működik, mint a miénk, felnőtteké. Azonban ha itt nem elégül ki a napi kötelezően elhasznált energiaszükségletük mellett a plusz kalória-bevitel, ami a növekedésükhöz és erősödésükhöz elengedhetetlen, hamar felhagy a fejlődésük, és gyorsan leépül a már meglévő izomzatuk.

Fehérjék, szénhidrátok, zsírok, vitaminok, rostok, ásványianyagok és a folyadék kiegyensúlyozott mértékben kell, hogy szerepeljenek gyermekeink étlapján.

A legnagyobb energiaforrásunk a szénhidrátok. Melyekből, ha teljes értékűt és eleget fogyaszt a gyermek, az azonnal energiát biztosító glukózon és cukron kívül, hatékonyan töltheti fel vele a sport miatt minden nap lemerülő glikogén raktárait is.

Ezek a glikogének az izmokban raktározódnak el, és szükség esetén, tehát fizikai igénybevétel során glukózzá átalakulva biztosít azonnali üzemanyagot a kicsiknek.

A magas fehérjetartalmú készítményeket sem tanácsos hanyagolni egyetlen étkezés alkalmával sem.alt Reggelire és vacsorára egy-egy pohár tej, ebédre a húsok, húskészítmények, halak, sajtok, hüvelyes zöldségek és a tojás, kiegészítőnek pedig a túrókrémek, olajos magvak fogyasztása kellőképpen hozzájárulhat a szükséges mennyiség beviteléhez.

A gyümölcsök és zöldségek, illetve egyéb, a gyermekek számára kifejlesztett táplálék-kiegészítők, és multivitaminok is elengedhetetlenül fontosak a megemelkedett vitamin és ásványianyag szükségletük szempontjából.

Egy sportoló gyermeknek például sokkal több kalciumra, és vasra van szüksége, mint inaktívabb társainak, illetve a zsírok optimális fogyasztására is figyelnünk kell, hiszen amellett, hogy nagyszerű energiaforrás, a bennük oldódó vitaminok miatt is hasznos a fogyasztásuk.

A folyadékpótlás sem utolsó szempont a táplálkozás figyelembevételekor. Egy sportoló gyermek akár napi 1,5- 2 liter folyadékot is igényelhet. Figyeljünk arra is, hogy leginkább ásványvízzel és teával, semmi estre sem cukros üdítővel csillapítsuk a kicsik szomját.

Ahhoz tehát, hogy egy esetlegesen elhízott gyermekből, még véletlenül se egy az elhízás minden egészségügyi problémájával küszködő túlsúlyos felnőtt váljon majd, a lehetőség adott.

Az egészséges élthez pedig mindenkinek ugyanolyan joga van, de addig, amíg mi felelünk gyermekeink egészségéért is, rajtunk múlik, hogy élünk-e ezzel a lehetőséggel!

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Legnépszerűbb cikkek

Legutóbbi hozzászólások

    Legújabb cikkek