Menu

Emésztési zavarok

Amikor a mohó evés, a nehéz, zsíros vagy fűszeres ételek megterhelik a gyomrot, vagy az elhízás, a terhesség miatt nyomás nehezedik rá, emésztési zavarok alakulnak ki.

Az emésztési zavarok tünetei

Az emésztési zavarok legjellemzőbb tünetei — még kis mennyiségű étel elfogyasztása után is — a gyomorfájás, nyomásérzés a gyomor felső részén, kellemetlen telítettségérzés, puffadás, böfögés. A gyomorégés — ez a szorító, égető érzés a mellcsont mögött, amit az emésztőnedvek okoznak — szintén tipikus. A dohányzás, az élvezeti szerek, mint pl. az alkohol, a túl sok stressz, az erős szorongás mind elősegítik a tünetek kialakulását, mert egyre több és erősebb sav termelésére késztetik a gyomrot.

Akut emésztési zavar

Az emésztési zavar néhány órától egészen néhány napig tarthat. A gyógyszertárakban, üzletközpontokban vény nélkül kapható antacid (savkötő) gyógyszerek enyhítik az akut tüneteket, de ha ezek két hét után sem múlnak el, orvoshoz kell fordulni. A tüneteket olyan betegségek is előidézhetik, mint a rekeszizomsérv (hiatus hernia), gyomorsav okozta nyelőcsőgyulladás, gyomorfekély vagy gyomorhurut. Az utóbbi a gyomor nyálkahártyájának irritációja és gyulladása, ami gyakran a gyulladáscsökkentő gyógyszerek (aszpirin) vagy a túlzott alkoholfogyasztás következtében alakul ki.

Hogyan előzhető meg?

A legjobb gyógymód a megelőzés. Ne naponta egyszer egyen nagy mennyiséget, hanem gyakran keveset; mielőtt lenyeli a falatot, alaposan rágja meg. Nyugodt körülmények között, ne kapkodva étkezzen. Kerülje a zsíros, túlfűszerezett, a gyomrának nem megfelelő ételeket. Célszerű teljesen száműzni az étrendből a serkentőszereket, a feketekávét, az alkoholt, a cigarettát, különösen akkor, ha ezek okozták az emésztési problémákat. Az aszpirint helyettesítse paracetamollal, lehetőség szerint kerülje a nem szteroid gyulladáscsökkentőket.

A flatulentiáról (gyomor és bélgázképződés)

A gázképződés gyakran szégyenkezést vált ki, mert az emberek azt hiszik, hogy náluk ez gyakoribb jelenség, mint másoknál. Valóban, egy egészséges embernél naponta 3-10 alkalommal távoznak bélgázok, de az átlag akár napi 40 is lehet, ami még szintén egészséges. A kor előrehaladtával az epizódok száma növekedhet. Az emberi szervezet napi 400-2000 ml gázt képes kiszorítani magából.

Honnan származnak ezek a gázok?

A nitrogén és oxigén a belélegzett levegővel kerül a szervezetbe, a szén-monoxid a belekben folyamatosan zajló intenzív anyagcsere-folyamatok terméke. A hatalmas baktériumpopuláció nélkülözhetetlen az egészség szempontjából, de tevékenysége gázképződéssel jár, miközben segíti az emésztetlen szénhidrátok és proteinek feldolgozását.

A mohó nyelés, a gyakori ivás étkezés közben, a rágógumi, a dohányzás, a feszültség mind növeli a lenyelt levegő s ezáltal a gázok mennyiségét. A rostban gazdag táplálkozás fokozottabb gázképződéssel jár, mint a kevés ballasztanyag-bevitel, ugyanakkor egészségesebb. Nem tanácsos túl sok flatulens élelmiszert fogyasztani (babfélék, kelbimbó, karfiol és hagyma). A cukorpótló szorbit szintén fokozza a gázképződést. A bűzös fiatus nem feltétlenül a betegség jele, de a kedvelt élelmiszerek – fűszerek, sör, gyümölcslevek és a fehérbor – is felelősek lehetnek a kellemetlen szagokért.


Legnépszerűbb cikkek

Legújabb cikkek