Menu

Immunerősítő étrend

Az immunrendszer egészsége sok dolog függvénye. Az egyik legkritikusabb és leginkább befolyásoló tényező az étrend, ezen belül is kulcsfontosságúak a vitaminok és ásványi anyagok.

Mint az összes többi fontos biológiai rendszer, az immunrendszer tápanyagszükséglete is bizonyos körülmények között láthatóan növekszik. Ilyen dolog a stressz, a túlzott alkohol- és koffeinfogyasztás, a környezetszennyezés, a dohányzás, a levegő és a vizek nehézfémtartalma, amely a védekezőrendszert különleges erőfeszítésekre készteti. Az immunrendszer jó működése leginkább a natúr ételek széles választékával érhető el. Ez nemcsak a szükséges tápanyagokat fedezi, hanem más, kevésbé ismert, szintén jótékony hatású anyagokat is biztosít.

Antioxidánsok

A legfontosabb tápanyagok, amelyek támogatják az immunrendszert a baktériumok és vírusok elleni harcban, az antioxidánsok:

  • a béta-karotin (az A-vitamin növényi változata),
  • a C- és E-vitamin,
  • a szelén és a cink.

Közömbösítik a szabad gyököket, amelyeket a fehérvérsejtek állítanak elő, hogy legyőzzék a fertőzéseket. Ha túl sok szabad gyök termelődik, káros sejtelváltozások jönnek létre, amelyek olyan megbetegedésekhez vezetnek, mint a rák és a szívbetegségek. A dohányzás, a betegségek, a környezetszennyezés és a napfény túlzott hatásai mind serkentik a szabad gyökök képződését.

A C-vitamin a legismertebb antioxidáns, ami számos immunfunkciót lát el. Megsemmisíti a baktériumokat és vírusokat, és növeli az immunglobulinok szintjét (a vérben lévő olyan fehérjék, amelyek antitestekként működnek). Támogatja az E-prosztaglandin (fokozza a jótékony hatású T-lymphocyták működését) és az interferon képződését, amely természetes vírus elleni hatóanyag. Segíti a fagocitózist, azt a folyamatot, amely során a vérben vagy a nyirokrendszerben lévő sejtek megsemmisítik a betolakodókat.

Az E-vitamin zsírban oldódó vitamin, amely a szöveti zsírokban tárolódik. Feladata a szabad gyökök megsemmisítése, és vélhetőleg védi a szervezetet a levegőszennyeződéstől; lassítja az érelmeszesedés folyamatát.

A béta-karotin egy másik zsírban oldódó vitamin, amely megerősíti a sejthártyákat, hogy a fertőzés ne jusson át rajtuk. Aktivizálja a csecsemőmirigyet is.

A szelén segít a fehérvérsejteknek, hogy felismerjék a betolakodókat; támogatja az antitestképződést. Jó forrásai a diófélék, az olajos magvak, a tenger gyümölcsei és a teljes értékű gabonák. A cink alapvető fontosságú a csecsemőmirigy számára, ez teszi lehetővé az új immunsejtek gyors képződését, amikor új betolakodó jelenik meg. Sok cink található a belsőségekben, a rákfélékben, a tojásban és az olajos magokban.

Az egyensúly elérése

A natúr élelmiszerek gyártói tőkét kovácsolnak az antioxidánsokból, és azt állítják, hogy ezek mindenható védelmet nyújtanak a fertőzések és a szívbetegség ellen. De túl sok antioxidánst tartalmazó táplálékkiegészítő már ellentétes hatású lehet. A túl sok C-vitamin például arra ösztönözheti a sejteket, hogy még több szabad gyököt termeljenek. Ha valaki fertőzés alatt szedi, akkor azokat a szabad gyököket is közömbösítheti, amelyek éppen a baktériumok legyőzésére jönnek létre. Savassá teszi a vizeletet, ami vesekövesedéshez vezethet. Nagy dózisú E-vitamin növeli az agyvérzés veszélyét, az A-vitamin túladagolása pedig felgyorsítja a tüdőrák kialakulását, ahol már találtak rákos sejteket.

Elegendő gyümölcs és zöldség fogyasztása biztonságos szintre fogja emelni az antioxidánsbevitelt, ezenkívül kellő mennyiségű bioflavonoidot is szolgáltat. Ezek olyan növényi eredetű anyagok, amelyek stimulálják a szervezet védekezőmechanizmusát.

Egyéb immunerősítők

Vannak kevésbé ismert tápanyagok, amelyek szintén erősítik a szervezet immunitását. A kalcium fontos a fagocitózishoz, és képessé teszi a fehérvérsejteket arra, hogy enzimeket állítsanak elő. (A túlzott kávé-, csokoládé, zsírosétel- és korpafogyasztás gyengíti a kalciumfelszívódást.)

A  B5- és B6 vitamin elengedhetetlen feltétele a fagocitózis folyamatának és az antitestképződésnek. A folsav, a B-vitaminok másik fajtája, fontos a magzati fejlődés szempontjából.

Az esszenciális zsírsavak is szabályozzák az immunreakciókat. A magnézium segít a csecsemőmirigy támogatásában, és elősegíti az antitestképződést. A vas fontos elem az antitestképzéshez, elősegíti a fehérvérsejtek munkáját; bakteriális fertőzés idején mégis óvakodjon a vasban gazdag táplálékoktól, mivel elősegítik a baktériumok szaporodását.

Immunerősítő gyógynövények

Sok gyógynövényről köztudomású, hogy erősíti a szervezet betegségekkel szembeni ellenálló képességét. Álljon itt néhány közülük:

  • Az aloé vera külsőleg alkalmazva vírus- és baktériumölő.
  • Az orbáncfüvet sokáig általános immunerősítő szerként használták, baktériumölő tulajdonságai miatt fogyasztották.
  • Az Uncaria tomentosa vírusellenes hatású, és tartalmaz néhány olyan alkaloidát, amelyekről úgy gondolják, hogy erősítik az immunrendszert
  • Az echinaceát (bíbor kasvirág) sok országban tradicionálisan alkalmazzák általános vírusölő és baktériumellenes hatása miatt. Növeli a fehérvérsejtek számát; gyakran tinktúra formájában használják.
  • A fokhagyma allícint tartalmaz, ami vírus-, baktérium-, gombaölő és antioxidáns hatású.
  • A gyömbérről azt tartják, hogy növeli a fertőzésekkel szembeni ellenálló képességet.



Legnépszerűbb cikkek

Legújabb cikkek