Menu

Jóga: Melyik típus való neked?

Választhatsz: akrobatikus, lazító, meditatív vagy erősen alakformáló hatású? Csak meg kell találnod a neked legjobban megfelelő változatot. Íme egy kis útbaigazítás a jóga világában…

Hatha jóga

Kitartással bíróknak

Ennek a klasszikus stílusnak van nálunk a legnagyobb hagyománya. Jellemzői a statikus pózok lassú átmenettel, légzőgyakorlatokkal és meditációval megszakítva. Ez a típus minden izmot, ínt és szalagot bevon a gyakorlatba, a belső szerveket összhangba hozza, felpezsdíti a vérkeringést, megnyugtatja az idegrendszert, javítja a légzést, és növeli az összpontosító képességet. Célja a lazítás, a fittség, esetenként a megvilágosodás.

Power jóga

Csak a már edzetteknek, akik igazi megpróbáltatást keresnek

Az Ashtanga jóga kifejezetten atletikus változata, amely a 90-es években jött létre Kalifornia fitneszvilágában. Az aerobik, a stretching, az erő- és légzőgyakorlatok keveréke egymást gyorsan követő pozíciókkal. Megizzasztja az embert, ami karcsúsít, erősít, és lazítja az izmokat. A fitnesz stúdiókban gyakran alkalmazzák az olyan problémás területekre, mint has, lábak és popsi, természetesen zenével. Célja? A megerősödés, a fittség, a jó alak.

Sivananda jóga

Spirituálisan nyitott embereknek, akik nem idegenkednek az ezotériától

Az indiai jógamester, Sivananda tanítványa 1957-ben nyitotta meg első centrumát. Programja 12 testtartást foglal magába, mindegyiknél lényeges a pontos kivitelezés. Hangsúlyt fektet a jógikus táplálkozásra, filozófiára és meditációra. Célja: belső világunk uralása.

lyengar jóga

Maximalistáknak

Az a jógaforma, amit különösen sok férfi gyakorol, hiszen megerőltető. Alapítója, B.K.S.Iyengar az 50-es években hozta Indiából Nyugatra, és a hegedűs Yehudi Menuhin tette népszerűvé. Az Iyengar jóga gimnasztikus, nem tarkítják spirituális énekek, meditáció. Célja a tökéletesség – elsősorban fizikai szinten.

Bikram jóga

Olyan embereknek, akiknek stabil a vérkeringésük

Feltalálója az indiai súlyemelő Bikram Choudouri (olimpiai arany 1964-ben). Egy sportbalesete után kidolgozott 26 pózt, amelyeket mindig ugyanabban a sorrendben, 40 fokos melegben, tükör előtt kell gyakorolni. A melegnek köszönhetően az izmok, az inak és a szalagok lazák és mozgathatók – így minimális a sérülés kockázata. Viszont a test a gyakorlat folyamán másfél liter folyadékot veszít. A sportorvosok egyébként veszélyesnek tartják az ilyen feltételek között űzött sportolást. Célja: fittség, méregtelenítés.

Ashtanga jóga

Nagyon sportosaknak

Sri K. Pattabhi Jois 1948-ban nyitotta meg első olyan iskoláját Indiában, amelyben a nyugati gimnasztikát egyesítette a klasszikus jógával. Tanítványok zarándokoltak Joishoz a világ minden részéről, és hozták el nyugatra ezt a jógastílust. Az Ashtanga hasonlatos az Iyengar jógához, azonban gyorsabbak, sportosabbak a mozdulatok, és jobb erőnlétet igényelnek. A tartásoknál fontos a mélylégzés, melyet ujjayinak hívnak, és úgy hangzik a torokban, mint a tenger zúgása. Célja a fittség, a testformálás, a lazítás.

Mire esküsznek a sztárok?

Demi Moore
az a típusú nő, aki folyton elégedetlen a külsejével. Ó, szegény, mondhatnánk, de az az igazság, hogy őt sem a mostani formájára teremtette az isten. Igaz, sokak szerint a Ghost című filmjében látható nő szebb volt a mostani Deminél, akiben jó sok munkájuk van az orvosoknak. De azért ne legyünk igazságtalanok, maga Moore is dolgozik a külsejéért. És mivel kemény nő (a G.I.Jane-ben láthattuk), a Power jógára esküszik.

Cameron Diaz
a Iyengar irányzatot szereti, mert nem bírja a monoton mozgást. A jóga mellett tudatosan táplálkozik. Mindig korán reggelizik, hogy beindítsa az anyagcseréjét. Hatszor eszik naponta, hogy a zsírégetést folyamatosan szinten tartsa. Edzés után nem bírja ki, hogy ne kapjon be egy banánt (ez a jutalom). Arra pedig figyel, hogy egyszerre csak egy testtáját fejlessze: így hatékonyabb az alakformálás.

Gwyneth Paltrow
tizenöt kilót hízott a terhessége alatt, merthogy semmit nem vont meg magától. És bizony nem salátára, sokkal inkább hamburgerre vágyott. Ennek ellenére bámulatosan gyorsan adta le a súlyfelesleget a szülés után. Korábban is jógázott, most viszont még keményebben űzte az Ashtangát. Még így sem elégedett magával („a hasam nem elég lapos, a fenekem nem teljesen feszes”).

Jógaszótár – kezdőknek

ASZANÁK = ÁLLÁSOK
A különböző testgyakorlatoknak és pozícióknak más és más célja van, például a megrekedt életenergiát újra mozgásba hozni, a belső gyógyító erőket aktivizálni vagy bizonyos szerveket jobb vérellátáshoz segíteni. Erősítik, és hajlékonnyá teszik a testet.

BANDHA = ELZÁRÓDÁS
Izomösszehúzás a testben lévő életenergia rögzítésére. Leggyakoribb variáns: a medencealji és a hasizmok megfeszítése. Ez segít az energiát feljuttatni, és még a gerincet is alátámasztja.

CSAKRA = KERÉK
Az embernek hét csakrája (energiaközpontja) van, amelyek a gerincoszlop mentén, mint egy kötél helyezkednek el – a medence aljától egészen a fejtetőig. A jógik szerint minden csakrát csatornák kötnek össze, ezekben áramlik az életerő.

MANTRA = KULCS
Szótagok vagy szavak, melyeknek folyamatos ismétlése szabaddá teszi, és segíti az összpontosításban a szellemet a meditációhoz. Hogy énekelve vagy beszélve, mindegy, egy mantrának az a célja, hogy a negatív gondolatokat és érzelmeket kisöpörje a tudatalattiból, és ezzel megtisztítsa a tudatot. Érdekes, hogy a mantrák nem csupán ilyen úton, de fiziológiásan is hatnak: a nyelv különböző akupunktúrás pontokat stimulál a szájban.

MUDRA = UJJ-JÓGA
Bizonyos ujjtartásokkal stimulálható az ujjhegyeken található számtalan idegvégződés. A mudrák a meditációk részei, de gond nélkül válhatnak a mindennapok részévé is.

NADI = ENERGIACSATORNA
Finom szövetű csatornák, melyek átszövik az egész testet, és amelyeken keresztül az életenergia (prána) kering. A nadi a kínai meridián indiai megfelelője.

OMM = SZENT SZÓTAG
Az e szótagot ismételgető közösséget gyakran ábrázolják ezoterikus körök karikatúrájaként. Valójában az OMM-nak nem sok köze van a jógához, sokkal több a hinduizmushoz. Ez a megfelelője mindannak, ami egy hindu számára szent. Nemigen találunk olyan rituálét, imát vagy dalt, ami ne használná fel a szócskát.

PRANAYAMA = LÉGZŐGYAKORLATOK
A légzőgyakorlat a legfontosabb technika az életerő uralásához. Ellenállóvá teszi a szervezetet, és még betegségeket is gyógyíthat. Hozzásegít a stabilitáshoz, ellazultsághoz és a hosszan tartó belső békéhez.

2020. október
h K s c p s v
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031