Menu

Táplálékkiegészítők fajtái és használatuk

A táplálékkiegészítők különféle formában kapható vitaminok és ásványi anyagok. Tágabb értelemben ezekhez tartoznak a zöldség-kivonatok, gyógynövények, aminosavak és a halolaj is.

Ha ön egészségesnek született, és kiegyensúlyozott, tápanyagokban gazdag az étrendje, elegendő vizet iszik, és rendszeresen mozog, edzi magát, akkor a szervezete táplálékkiegészítők nélkül is jól működik. De az ipari országokban élő emberek jelentős részének a táplálkozása és életmódja messze elmarad az ideálistól, főleg azért, mert étrendjük nagyrészt feldolgozott élelmiszerekből áll, amelyekből a finomítás során jórészt elvesznek az alapvető tápanyagok, helyettük zsír és cukor kerül bele. A búza a legjobb példa erre: a finomítás során (hogy fehér liszt legyen belőle) 25 tápanyaggal lesz szegényebb, és mindössze négy — vas, B1- és B6-vitamin és niacin — kerül bele.

A táplálékkiegészítőket olyan kiszerelésben árulják, amely védi őket a nedvesség ellen, és megkönnyíti lenyelésüket. Színük, édesítésük és aromájuk étvágy-gerjesztővé teszi őket.

A kormányzat által javasolt napi szükséglet (RDA) a biztonság érdekében a túléléshez szükséges minimális mennyiségeknél valamennyivel több. Akik megállapítják ezeket az értékeket, nem veszik figyelembe az egyes emberek körülményeit — életkor, testméret, nem, egészségi állapot, jövedelem és stressz —, amelyek befolyásolják a tápanyagszükségletet.

Mindamellett túl nagyok az elvárások a táplálékkiegészítők jótékony hatásaival szemben. Napjainkban viszonylag ritkán fordul elő vitamin- és ásványianyag-hiány, és egyes vitaminok — mint pl. az A és a D — túladagolása káros lehet. Inkább a nagyon szegényes étrenden élő vagy meghatározott egészségi problémákkal küzdő embereknek lehet szükségük táplálékkiegészítőkre. Sok táplálékkiegészítő az RDA-nak megfelelő mennyiségű vagy ennél valamivel több vitamint és ásványi anyagot tartalmaz. Másokban vannak olyan anyagok, amelyekről tudják, hogy az egészséghez szükségesek, viszont nincs megállapítva az RDA-értékük.

Mikor és hogyan kell szedni őket?

Naponta rendszeresen, étkezések közben vagy után vegye be a táplálékkiegészítőket, hogy a táplálékkal és folyadékkal együtt fel tudjanak szívódni. Ha valamennyit egyszerre kell bevennie, akkor az a legbőségesebb napi étkezés után történjen.

Ha valamelyik táplálékkiegészítő nem válik be, akkor próbáljon ki egy másikat. A tabletták szavatossági ideje a leghosszabb, de a porok felelnek meg leginkább allergiában szenvedő embereknek.

Ötletek a táplálékkiegészítők (ásványi anyagok + vitaminok) szedéséhez

  • A béta-karotin túladagolásától a bőre sárgás árnyalatúvá válik.
  • A C-vitamin nagy mennyiségben hashajtó hatású. Ha gyomorsav-problémái vannak, akkor szedje a C-vitamin lúgos változatát, az „aszkorbát”-ot étkezések között.
  • A niacintól kezdetben kipirulhat, és viszketni kezd a bőre; a B2-vitamin (riboflavin) élénksárgára színezi a vizeletét, de ez normális.
  • Ha antibiotikumkúrán van, akkor növelje a B-komplex vitaminok bevitelét, továbbá egyen élő flórás joghurtot is (főleg ha korábban már jelentkezett önnél szájpenész vagy hüvelygombásodás), vagy táplálékkiegészítőként szedjen „probiotikum”-ot.
  • Ha fogamzásgátlót szed, vagy hormonpótló terápiában részesül, akkor szedjen B5-, B,2 vitaminokat, folsavat és cinktartalmú táplálékkiegészítőket.
  • Amennyiben antidepresszánsokat, konvulzió elleni szereket vagy véralvadásgátlót szed, kérje ki orvosa tanácsát, mielőtt táplálékkiegészítőt kezdene szedni.
  • Tartózkodjon a nagy dózisoktól, ha párhuzamosan több multivitamin-készítményt is szed, minden esetben együtt számolja az ajánlott napi mennyiséget.

Legnépszerűbb cikkek

Legújabb cikkek